Tuesday, 9 July 2013

Salam Ya Ramadhan

Assalamualaikum...

Salam Ya Ramadhan
Terima kasih Ya Tuhan
kerana memberi peluang ini sekali lagi kepada ku
Sungguh aku bersyukur.

Setiap kali ramadhan datang,
pasti cara dan suasana berbeza setiap tahun..
macam tahun ini jugak
bila aku imbau 4 tahun lepas..(amek jangka masa yg pendek je..kang nk ingat dr zaman kecik mmg xingat lakan..)
2 tahun merasa berpuasa sebagai student..berbuka dengan kawan..pergi bazar ramai2 lepas kelas...mata rambang nk beli 2 nk beli ni..makan nye tidak...mmg selalu mcm 2..kalau bukan membazir 2 bukan pelajar...
tahun lepas sepanjang bulan ramadhan aku berpuasa kat rumah sebab tahun lepas masih mengangur..jadi mmg buntan la badan kan...hari2 makan mak masak...bukan orang cakap bulan puasa makan kurus..mmg bukan aku la kot..tahun lepas jugak...dapat bertarawih ngan mak abah...

Macam mana dengan tahun ni..aku bersahur dan berpuasa sendirian jela gamaknya..family jauh...nk balik kampung..menyambut puasa xkene ari harinya..xpela minggu2 depan boleh balik..tahun ni jugak ko xkan dengar mak abah kejut panggil bangun sahur..ko nk sahur ko sahur, ko xnak sudah..mungkin mak aku tepon kejut sehari dua boleh..hari2 pengsan..ye...ye...ye... 2 jela jawapan nye...mata xbukak2.. bila mak aku dah tinggi kan suara baru bangun cepat2..ha tula aku...opss..cite kat korang lak kan...nak masak sahur mmg jauh la kan...haha...pael mak aku nk bg selera kitorg mkn xpayah la nk masak yg beria2 pagi..cukup la ko masak ikan kering ke telur masin ke..telur goreng ke paling ikan bilis tumis dengan bawang....ko tengok aku makan macam makan tengah hari dari yg liat nk bangun tadi kan 2...

Tapi tahun ni aku menyambut ramadhan sendirian..mula la kan wat ayat sedih..sendirian di tempat orang..xpela,mana2 pun sama..sunyi mungkin kot..orang lain berbuka dengan family..aku mungkin beli bungkus berbuka sorang2 dalam bilik layan cerita kat tivi..macam 2 yg dpat aku bayangkan sekarang..sob..sob..

haha..entry aku sebenarnya nak ucapkan selamat menjalani ibadah puasa kat korang-korang...tetapi melalut jauh...xpela..semoga ramadhan ni lebih bermakna dr ramadhan yang lepas..In Sya Allah..

P/s: tetiba sayu taip entry ni...wlaupun ko tgk aku gelak2...















No comments:

Post a Comment

Pictures of Beautiful Islands